Tuleohutute akutehnoloogiate hetkeseisust ja tulevikust
reklaam

Tuleohutute akutehnoloogiate hetkeseisust ja tulevikust

Kuna elektrisõidukite ja taastuvenergia salvestuse roll kasvab kiiresti, muutub järjest olulisemaks ka akude ohutus. Õnneks on areng selles valdkonnas olnud kiirem kui kunagi varem.


🔋 1. Mida juba reaalselt toodetakse ja kasutatakse

a) LFP-akud ehk liitium-raudfosfaat-akud

  • Tuleohutum kui traditsioonilised liitium-ioon-akud, sest need ei sütti nii kergesti ülekuumenemisel.
  • Kasutatakse laialdaselt elektrisõidukites (nt Tesla, BYD, CATL).
  • Sobivad hästi statsionaarseks energiasalvestuseks (päikese- ja tuuleenergia salvestus).
  • Need ei sisalda kergsüttivaid metalle nagu koobalt ning taluvad paremini kuumust ja mehaanilist kahjustust. Tänu nendele omadustele eelistavad LFP-akusid näiteks Tesla (Hiina turul), BYD ja CATL. LFP-akud on leidnud koha ka kodustes päikeseenergia salvestites.

b) Naatriumioonakud (Na-ion, Sodium-ion batteries)

  • Madalama energiatihedusega, kuid oluliselt väiksema tuleohuriskiga kui liitiumakud.
  • Ei vaja kallist liitiumi ega koobaltit – odavam ja keskkonnasõbralikum.
  • Hiina ettevõte CATL on alustanud juba nende akude masstootmist ning plaanib 2025. aastaks turule tuua täiselektrilised autod, mille jõuallikaks on naatriumioonaku.

c) Tahkisakud (solid-state batteries)

  • Tahkel elektrolüüdil põhinevad, ei kasuta süttivat vedelikku, seega palju ohutumad ja praktiliselt süttimatud.
  • Teatud prototüübid ja piiratud mahus tootmine (Toyota, Solid Power, QuantumScape).
  • Probleemiks veel kõrged tootmiskulud ja materjalide stabiilsus.
  • Esimesed kommertsrakendused on lubatud aastatel 2025–2027.

🔍 2. Mis on tulekul lähiaastatel

a) Täiustatud tahkisakud

  • Mitmed autotootjad (Toyota, BMW, Nissan) lubavad 2025–2027 turule tuua tahkisakud, mis oleksid tulekindlad ja kuni 2x energiatihedamad kui praegused.
  • Vajatakse veel tööstuslikku mastaapi ja vastupidavuse tõestamist.

b) Vesiniku-taristu ja kütuseelemendid

  • Kuigi mitte klassikaline aku, siis vesiniku-kütuseelemendid on mittesüttivad ja atraktiivne alternatiiv näiteks rasketehnika või kaugliikluse puhul.

c) Vesipõhised akud

  • Uurimisel ja arendamisel on akud, mis kasutavad elektrolüüdina vett (nt tsink-ioon või vesilahus-akud).
  • Tuleohutud, sobiksid ideaalselt päikese- või tuuleenergia salvestamiseks kodudes, tööstuses, sh elektrivõrgu tasemel.
  • Tootmises veel vähe, kuid USA ettevõte Form Energy testib juba esimesi selliseid süsteeme koostöös elektrivõrkudega.

Reklaam Stiilsed kanepist jalanõud, seljakotid, arvutitaskud, sokid ja mütsid naistele ja meestele leiad siit!

Reklaam Stiilsed kanepist jalanõud, seljakotid, arvutitaskud, sokid ja mütsid naistele ja meestele leiad siit!

Loe ka:

Ka Trump ei peata taastuvenergia kasvu

Ülemaailmne akude kasutuselevõtt kasvas 2024. aastal 53%

Maa taimestik ei suuda lisanduvat CO2 hulka enam siduda

Täiustatud seade toodab mereveest vesinikku ja hapnikku

Keskkonnasõbralik, odav ja ohutu aku Rootsist

reklaam